6 Ekim 2011 Perşembe

Özbek Pilavı

     Bu bloğu açtığımdan beri etrafımdakiler ne zaman özbek pilavı yayınlayacaksın diye ısrar ediyorlardı...Ancak bu güne nasip oldu...Kesinlikle iştah açan tahrikvari bir lezzette olan özbek pilavı yiyen asla vazgeçemiyor...İlk yapanlar bazan tutturamasada zamanla oluyor...Güzelim Özbekistanda bulunmasamda orada yaşayan arkadaşlarımdan almıştım tarifini...Orjinalinin malzemelerinde ufak tefek değişiklikler vardır mutlaka ...Özellikle biliyorum ki pirinci özel ve havucu bile daha sarı ve özeldir ...Napalım elimizdekilerle yapabileceğimizi yapmaya çalıştım...Bu gün ki pilavda ben kuş üzümü ve çam fıstığı kullandım ama istenirse kullanılmayabilir...Bir diğer husus taze kuyruk yağı doğranıp eritelerek yağı alınıp kullanılır...İstemezseniz tereyağıda olabiliyor ama o tada anca yaklaşabilirsiniz...Yapımı yaklaşık bir saatimizi alacağı için hemen başlayalım...


MALZEMELER ( yaklaşık on kişilik .tabi herkes iki tabak yemezse )

  1. 1 yada 1 buçuk kg parça et ( kuzu yada dana isteğe bağlı )
  2. 4 su bardağı pilavlık basmati pirinç
  3. 1 kg havuç
  4. 2-3 tane kuru soğan
  5. 1 baş sarımsak
  6. 1 yemek kaşığı zire denen baharat ( bizdeki kimyonun çekilmemiş hali , mutlaka kullanılmalı )
  7. Bir parça taze kuyruk yağı veya tereyağı
  8. Biraz sıvıyağ
  9. Tane karabiber , tane kişniş tohumu ( varsa ) ( ben bütün etleri haşlarken atıyor sona tekrar seçip alıyorum )
  10. 1 yemek kaşığı kuşüzümü 1 çam fıstık ( konulmasada oluyor )
YAPILIŞI

  •  Doğranmış et düdüklü tencereye konulup tuz ,  karabiber tanesi ve varsa kişniş tohumu ( birkaç tane )atılıp sıcak su eklenerek dana etiyse 15-20 dakika kuzuysa 10  dakika haşlanır.
  • Soğan piyaz şeklinde doğranıp büyük bir tencereye yağ eklenerek kavrulur.( yağı normal pilava göre iki kat oluyor )
  • Ara sıra karıştırılır.
  • Havuçlar ince ince jüliyen olarak doğranır. ( kibrit çöpü gibi )
  • Karemel rengine gelen soğana havuç eklenir.
  • Yaklaşık yarım saat kadar havuç karıştırarak kavrulur. ( sarı rengi salana kadar )
  • Eti suyundan süzerek havuca eklenir.
  • Biraz kavrulur.
  • Fıstık eklenerek birlikte kavrulur.
  • Önceden tuzlu sıcak suya ıslanan pirinç yıkanarak tencereye eklenir.
  • Ilık suda yıkanan kuşüzümü konulacaksa konulur.
  • Zire baharatı konulur.
  • Bütün bir baş sarımsak yıkanarak tenceredeki kavrulan pirincin ortasına birlikte pişmek üzere gömülür.
  • Üzerine haşlanmış etin suyundan yaklaşık 6 su bardağı süzülerek dökülür.
  • Ocağın altı en kısık hale getirerek yaklaşık 30 -40 dakikada pişirilir.( ne kadar yavaş pişse iyidir.)
  • Pilav suyunu tamamen çektiğinden emin olana kadar pişirip altı kapatılır.
  • Tencerenin ağzına havlu peçete koyarak kapatılır.
  • Tencereyi sofra bezine sarıp bir kenarda bir saate yakın demlendirdikten sonra servis yapılacak tabağa çevirip pilavın üzerine pişen sarımsak konulur.
  • Yanında ayran ve yeşil salatayla servis yapılır.
  • Yemekten sonrada yeşil çay içilmesi tavsiye edilir. ( özbekistanda adet olduğu üzere )
  • Afiyet olsun... 

7 yorum:

  1. Bu pilavi gorunce dayanamiyorum :)))ellerine saglik teyzemm:)))

    YanıtlaSil
  2. dayanabilenide pek hatirlamiyorum.

    YanıtlaSil
  3. cok guzel pilav, tesekkurler

    YanıtlaSil
  4. Eşim özbek. Bu sebeple perşembe günleri özbek pilavı pişer semerkantlılar gibi. Basmati pirinç degil baldo pirinç daha lezzetli olur. Etler kesinlikle kaynatma istemez. En sert et bile özbek pilavıyla yumusak olur eşim en az 2-4 baş sarmısak koyar ve zevkle yenir. En az bir bardak sıvı ayçiçek yagı kullanılır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. Merhaba Mustafa bey. Öncelikle sayfama hoşgeldiniz. Eminim eşiniz hanımefendi özbek pilavını çok güzel yapıyordur. Ellerine sağlık. Ben bu pilavın tarifini özbek arkadaşımdan aldım. Onun dediğine göre orjinali çok çok yağlı. Yağ daha çok kuyruk ve sıvı yağdan oluşuyor. Pilavın miktarına göre sizin de dediğiniz gibi yağ miktarı çok olur. Tarifte de belirttim. Aksi birşey demedim. Orta asya ve kafkaslarda (orada 20 yıl yaşadığım için biliyorum) kesinlikle baldo pirinç bilinmiyor ve kullanmıyorlar. Daha çok basmati çeşitleri oluyor. Basmati mi lezzetli baldo mu ? O tercih meselesi. Eğer pilavda kullanılan et kuzu etiyse haşlamadan kullanılabilir. Selamlar...

      Sil